music
pre-art music (pam) is the CD-label of pre-art. The main lines are the artistic independence, and a publicity and promotion of the creative people – musicians and composers – closely affiliated with pre-art.
You can find the three first productions with direct links to download-and streaming- services here.
Additionally you can find some CDs for direct download.
pre-art music (pam) ist das CD-Label von pre-art. Zum Ziel des Labels gehört die künstlerische Unabhängikeit und eine Publizität und Förderung der kreativen Köpfe, die zur erweiterten pre-art-Familie gehören, dies sind in erster Linie die Interpreten der pre-art soloists sowie KomponistInnen, die wie mit den Publikationen fördern möchten. Die drei ersten Produktionen finden sich hier mit direkten Links zu den Download- und Streamingplattformen.
Des weiteren sind weiter unten einige CDs zum direkten Download bereitgestellt.
Fantasy
Fantasy (pre-art music, pam 005)
Georg Philipp Telemann: 12 Fantasias
Matthias Arter, Oboe solo
Visual symbolic power
My relationship to the church windows of the Volketswil Protestant Church goes back to my childhood. Since my mother worked there as an organist, I spent quite some time in this church which is ornamented with colorful and for a child very intreaguing windows by Max Hunziker (1901-1976). The idea of creating a relationship between Telemann’s 12 fantasies and the works of art) came to me in the spring of 2020, when I was forced to keep my sphere of activity quite narrow because of due to the Covid restrictions - the church is located only a few hundred meters away from where I live. In my "Church Windows" project, I published numerous videos on YouTube, in which I played selected pieces in front of the individual windows, thus establishing a relationship between musical and visual language.
Optische und musikalische Symbolkraft
Meine Beziehung zu den Kirchenfenstern der reformierten Kirche Volketswil reicht zurück in meine Kindheit. Ich verbrachte viel Zeit in dieser Kirche, da meine Mutter hier als Organistin tätig war und da gab es diese farbenfrohen und für ein Kind teilweise recht eigenartigen Fenster von Max Hunziker (1901-1976). Die Idee, die 12 Fantasien von Telemann in Beziehung zu den Kunstwerken zu setzen, kam mir im Frühjahr 2020, als ich wegen der Corona-Einschränkungen gezwungen war, meinen Wirkungskreis ganz eng zu halten. In meinem „Church Windows“-Projekt veröffentlichte ich auf YouTube zahlreiche Videos, auf welchen ich vor den einzelnen Fenstern ausgewählte Stücke spielte und somit eine Beziehung zwischen Musik- und Bildsprache aufbaute.
Available for stream or download on Apple Music, spotify, amazon and others, or order here a hardcopy for 20 CHF (shipping costs: 3 CHF (Switzerland), 6 CHF (international).
Listen to Fantasy No.1 here.
Romance
Available for stream or download on Apple Music, spotify, amazon and others, or order here a hardcopy for 10 CHF.
Metamorphoses
Emre Sihan Kaleli (*1987): [no.9:1] nineteen thoughts on an oboe concerto for oboe solo and twelfe musicians (2012, dedicated to Matthias Arter)[11:53]*
Paul Huber (1918-2001): Sonate für Oboe solo (1956, Peter Fuchs zugeeignet) [16:31]
William Blank (*1957): Éos pour hautbois et ensemble (2013, pour Matthias Arter)[14:52]*
Benjamin Britten (1913-1976): Six Metamorphoses after Ovid op. 49 (1951, for Joy Boughton)[13:02]
Emre Sihan Kaleli (*1987): [no.9:1] nineteen thoughts on an oboe concerto for oboe solo and twelfe musicians (2012, dedicated to Matthias Arter)[11:53]*
Heinz Holliger (*1939): Sonate für Oboe solo (1956/57, rev. 1999, à la mémoire de mon cher maître Émile Cassagnaud)[13:09]
Eine Kombination von Bekanntem und Unbekanntem. Zwei neue Oboenkonzerte, die für Matthias Arter und das Convergence New Music Ensemble komponiert wurden, kombiniert mit Solostücken von Benjamin Britten, Paul Huber und Heinz Holliger.
A combination of known and unknown music. Two recently composed oboe concertos, written for Matthias Arter and the Convergence New Music Ensemble, in combination with solo pieces by Benjamin Britten, Paul Huber, and Heinz Holliger
Processions
pre-art soloists (live in concert)
Emre Sihan Kaleli: Processions [7:37]
Davor Branimir Vincze: Break-up/Make up/Break-up [6:26]
Klemen Leben: Formula magica [8:59]
Sonja Mutić: disappearing particles [7:23]
Darija Andovska: OFF [9:26]
Djuro Zivković: Fire-Taming [12:25]
Aram Hovhannisyan: IRAE [4:34]
Djuro Zivković: Éclat de larme [4:56]
Arman Gushchyan: Nihil sive [9:10]
Andréy Tsapko: Jazz exprompt [4:58]
Boris Previšić, flute
Matthias Arter, oboe
Raphael Camenisch, saxophon
Tobias Moster, cello
Aleksander Gabrys, double bass
Vladimir Blagojević, accordion
Stefan Wirth and Michael Mahnig, piano
Seit 2002 wurden zahlreiche Konzerte im In- und Ausland von verschiedenen Radiostationen mitgeschnitten. Eine Auswahl dieser Live-Aufnahmen werden auf der ersten Ensemble-CD der pre-art soloists publiziert. Das Programm besteht aus den Lieblingsstücken des Ensembles: teils preisgekrönte Stücke der Wettbewerbe, teils Aufträge von pre-art.
Since 2002 there have been many live recordings from national and international radio stations of pre-art soloists. A selection of them is published on the first CD ofthe pre-art soloists. The program consists of the favorite pieces of pre-art soloists: some of them prize-winning pieces from the pre-art competition, others commissions by pre-art.
Variations
Ludwig van Beethoven: Diabelli Variations (33 Veränderungen über einen Walzer von Antonio Diabelli) op. 120 [48:01]
Anton Webern: Variations op. 27 [6:04]
arranged for wind quintet by Matthias Arter
Wind Quintet of the Basel Chamber Orchestra
Isabelle Schnöller, flute
Matthias Arter, oboe
Markus Niederhauser, clarinet
Olivier Darbellay, french horn
Matthias Bühlmann, bassoon
Einer der längsten und die kürzeste Variationenfolge der Musikgeschichte auf einer CD vereint, in ungewohntem Klangbild, sind doch beide Werke ursprünglich für Klavier geschrieben. Matthias Arter beleuchtet, deutet und strukturiert in seinen Bläserquintettfassungen alles neu, und erreicht damit nicht nur ein neues Klanggewand, sondern schafft gewissermassen Nachkompositionen der beiden Klassiker.
One of the largest and the shortest cycle of variations brought together on one CD in a new sonic guise. Both compositions were originally written for piano and in his arrangements for wind quintet Matthias Arter focuses on the structure and the sonic transformations of this well known music.