music

pre-art music (pam) is the CD-label of pre-art. The main lines are the artistic independence, and a publicity and promotion of the creative people – musicians and composers – closely affiliated with pre-art.
You can find the three first productions with direct links to download-and streaming- services here.

Additionally you can find some CDs for direct download.

pre-art music (pam) ist das CD-Label von pre-art. Zum Ziel des Labels gehört die künstlerische Unabhängikeit und eine Publizität und Förderung der kreativen Köpfe, die zur erweiterten pre-art-Familie gehören, dies sind in erster Linie die Interpreten der pre-art soloists sowie KomponistInnen, die wie mit den Publikationen fördern möchten. Die drei ersten Produktionen finden sich hier mit direkten Links zu den Download- und Streamingplattformen.

Des weiteren sind weiter unten einige CDs zum direkten Download bereitgestellt.


Metamorphoses

Emre Sihan Kaleli (*1987): [no.9:1] nineteen thoughts on an oboe concerto for oboe solo and twelfe musicians (2012, dedicated to Matthias Arter)[11:53]*
Paul Huber (1918-2001): Sonate für Oboe solo (1956, Peter Fuchs zugeeignet) [16:31]
William Blank (*1957): Éos pour hautbois et ensemble (2013, pour Matthias Arter)[14:52]*
Benjamin Britten (1913-1976): Six Metamorphoses after Ovid op. 49 (1951, for Joy Boughton)[13:02]
Emre Sihan Kaleli (*1987): [no.9:1] nineteen thoughts on an oboe concerto for oboe solo and twelfe musicians (2012, dedicated to Matthias Arter)[11:53]*
Heinz Holliger (*1939): Sonate für Oboe solo (1956/57, rev. 1999, à la mémoire de mon cher maître Émile Cassagnaud)[13:09]

Eine Kombination von Bekanntem und Unbekanntem. Zwei neue Oboenkonzerte, die für Matthias Arter und das Convergence New Music Ensemble komponiert wurden, kombiniert mit Solostücken von Benjamin Britten, Paul Huber und Heinz Holliger.

A combination of known and unknown music. Two recently composed oboe concertos, written for Matthias Arter and the Convergence New Music Ensemble, in combination with solo pieces by Benjamin Britten, Paul Huber, and Heinz Holliger

 

Available on iTunes or Apple Music / you can also download the album on amazon or on cdbaby or contact Matthias Arter personally to buy a hardcopy for 15 CHF.


Processions

pre-art soloists (live in concert)

Emre Sihan Kaleli: Processions [7:37]
Davor Branimir Vincze: Break-up/Make up/Break-up [6:26]
Klemen Leben: Formula magica [8:59]
Sonja Mutić: disappearing particles [7:23]
Darija Andovska: OFF [9:26]
Djuro Zivković: Fire-Taming [12:25]
Aram Hovhannisyan: IRAE [4:34]
Djuro Zivković: Éclat de larme [4:56]
Arman Gushchyan: Nihil sive [9:10]
Andréy Tsapko: Jazz exprompt [4:58]

 

Boris Previšić, flute
Matthias Arter, oboe
Raphael Camenisch, saxophon
Tobias Moster, cello
Aleksander Gabrys, double bass
Vladimir Blagojević, accordion
Stefan Wirth and Michael Mahnig, piano

Seit 2002 wurden zahlreiche Konzerte im In- und Ausland von verschiedenen Radiostationen mitgeschnitten. Eine Auswahl dieser Live-Aufnahmen werden auf der ersten Ensemble-CD der pre-art soloists publiziert. Das Programm besteht aus den Lieblingsstücken des Ensembles: teils preisgekrönte Stücke der Wettbewerbe, teils Aufträge von pre-art.

Since 2002 there have been many live recordings from national and international radio stations of pre-art soloists. A selection of them is published on the first CD ofthe pre-art soloists. The program consists of the favorite pieces of pre-art soloists: some of them prize-winning pieces from the pre-art competition, others commissions by pre-art.

 

Available on iTunes or Apple Music / you can also download the album on amazon or on cdbaby or contact Matthias Arter personally to buy a hardcopy for 15 CHF.


Variations

Ludwig van Beethoven: Diabelli Variations (33 Veränderungen über einen Walzer von Antonio Diabelli) op. 120 [48:01]
Anton Webern: Variations op. 27 [6:04]
arranged for wind quintet by Matthias Arter

Wind Quintet of the Basel Chamber Orchestra

Isabelle Schnöller, flute
Matthias Arter, oboe
Markus Niederhauser, clarinet
Olivier Darbellay, french horn
Matthias Bühlmann, bassoon

Einer der längsten und die kürzeste Variationenfolge der Musikgeschichte auf einer CD vereint, in ungewohntem Klangbild, sind doch beide Werke ursprünglich für Klavier geschrieben. Matthias Arter beleuchtet, deutet und strukturiert in seinen Bläserquintettfassungen alles neu, und erreicht damit nicht nur ein neues Klanggewand, sondern schafft gewissermassen Nachkompositionen der beiden Klassiker.

One of the largest and the shortest cycle of variations brought together on one CD in a new sonic guise. Both compositions were originally written for piano and in his arrangements for wind quintet Matthias Arter focuses on the structure and the sonic transformations of this well known music.

 

Available on iTunes or Apple Music / you can also download the album on amazon or on cdbaby or contact Matthias Arter personally to buy a hardcopy for 15 CHF.